Privatøkonomi

Fokus på forbruget

Har du set Luksusfælden? Programmet med de to værter, der skal hjælpe folk i økonomiske problemer gennem offentlig ydmygelse i bedste sendetid? Luksusfælden må være et godt eksempel på de programmer, der mere end noget andet kan vække skadefryd: “Hvis de er så økonomisk uansvarlige at købe dyre tv’er og tage kviklån, så er de også selv ude om det”. Åh, frydefyld forargelse.

Og dog. Selvom der skal noget til at komme ud i dyb og dårlig gæld, så er det ikke særlig svært at bruge for meget. Og lidt mere for meget. Og på et tidspunkt måske alt for meget. I hvert fald genkender jeg det mønster (og i øvrigt også det at have mange og dårlige kviklån, skal hilses at sige) Og det er det jeg vil skrive lidt om i dette indlæg – og ikke mindst om, hvordan JEG arbejder med at gøre mit forbrug mindre. Og tro mig, det er et ongoing arbejde.

Mit første, største OG sværeste skridt var at lære og turde! at tracke mit forbrug. Helt simpelt. Skrive ned hvad jeg bruger.
Så simpelt viste det sig dog heller ikke at være for min hjerne i starten, for jeg begyndte at overtænke, og skal jeg så også skrive det forbrug ned, jeg tager fra en opsparing? og så videre. Utroligt som man kan komplicere tingene.
Men det kan sådan set siges ret enkelt: Bruger du pengene, så skal det skrives ned. Uanset om det er planlagt forbrug, dagligdagsforbrug eller tages fra en opsparing. Dette er den eneste måde at få et retvisende overblik over, hvad du reelt bruger. Uanset hvad du egenlig planlagde eller lige regnede med.

Som jeg har skrevet et andet sted; forbrugstracking kan være en grufuld øjenåbner. Men det er efter min viden og erfaring det eneste der kan give dig rigtigt overblik.
Ps. Hvis du ikke er interesseret i at foretage en forbrugs-tracking fra nu, så kan du også sidde med dine kontoudtog og se, hvad du har brugt, hvis det er muligt (det er selvfølgelig kun retvisende, hvis du kun bruger kortbetaling). Især her kan det hjælpe med farvekodning. Frem med highligteren og overstreg løbende de poster, som pengene er gået til, så du til sidst sidder med det fulde overblik. Læs mere om farvekodning herunder.

Tracking – hvordan?

  • Digitalt eller på papir? Du kan vælge at gøre det digitalt eller i hånden. For eksempel har jeg tidligere haft glæden af app’en Monefy (koster ca 20 kr som engangsbetaling), hvor man selv kan sætte kategorier op efter eget ønske. Det er altid rart at have det lige ved hånden, så man ikke glemmer at skrive det ned. Min kæreste gør det også bare i sin mobils note-program. Det behøver ikke være fancy. Jeg er dog mere en pen & papir-pige (okay, rigtig meget. Hvis du vidste hvor mange penge jeg har brugt på notesbøger!), og min løsning er at have en lille notesbog, hvor jeg anfører dato, udgift og beløb.
  • Saldo: JEG vælger IKKE at tracke med en saldo. Dvs hvis jeg fx har 1000 kr til forbrug en uge og bruger 200 kr, så kan man skrive den nye saldo, altså nu 800 kr. Det gør jeg ikke, fordi jeg mister ALT overblik, hvis jeg a) enten bruger mere end planlagt (for indrømmet, det sker stadig) eller b) tager pengene fra ‘et andet sted’, fx en opsparing. Jeg bliver SÅ let forvirret, så det skal gøres så simpelt som muligt.
  • Farvekodning: En tilføjelse til min tracking er, at jeg farvekoder posterne. Dvs. Forskelige kategorier får forskellige farver. Det er til dels for at få et hurtigt visuelt overblik, og til dels fordi det giver mening for mig at skelne mellem forbrug på mad (kategori: husholdning) og forbrug på makeup (kategori: diverse).

Hvad bruger jeg trackingen til?

For mit vedkommende laver jeg hver uge en fast overførsel fra budgetkontoen til forbrugskontoen, der skal dækkes ugens daglige forbrug (beløb: 1600 kr alt inklusive), så derfor giver det i mit hoved mening at lave en hurtig evaluering 1 x om ugen. Min overførsel sker om søndagen, så en forbrugsuge går fra søndag til lørdag.

Jeg anfører:

  • Samlet forbrug i alt
  • Gennemsnitligt forbrug om dagen – mest for nørderi og nysgerrighed
  • Forbrug fordelt på de respektive kategorier (altså hvad blev brugt på husholdning?, hvad blev brugt på fritid? Osv.)
  • Evt en kort kommentar, hvis jeg tager en erfaring med med eller har behov for at bemærke, hvorfor der blev brugt så meget/så lidt

Tilsvarende laver jeg også en måneds-evaluering. Den bliver lavet for læringens skyld, men også for at kunne justere i mit årsbudget ind i mellem. Hvis jeg fx kan se på mit årsbudget, at jeg forventer et årsoverskud på x antal kroner, men vedvarende har for højt forbrug, så vil jeg gerne have at mit budget afspejler det reelle. Målet er at bevare overblikket og hele tiden vide, hvordan året i grove træk kommer til at se ud.

Selvfølgelig regner jeg med også at lave en års-evaluering sidst på året, men mere om det til den tid.

Hvordan jeg forsøger at minimere mit forbrug

Nu er det jo meget fint med den tracking, men det skal gerne også have en effekt på dit egentlige forbrug. For mig er der ingen tvivl om, at forbrugstracking skaber større bevidsthed. Jeg klapper mig selv på skulderen de dage, jeg bruger få eller måske ingen penge, og ser det i øjnene de dage, hvor jeg skribler et alt for højt beløb ned i min lille sorte bog.
Det kan være enormt motiverende at sætte et mål for antal dage om måneden, hvor man ikke må bruge penge. Jeg ved at @budgetfroken på instagram har gjort. Især hvis man gør det i hånden på en kalender eller oversigt, kan det være SÅ fedt at sætte det store kryds, der viser, hvor sej man er, fordi man ikke brugte nogle penge!

Der er dog også andre ting jeg gør, for at arbejde med mit forbrug og vedvarende skabe større bevidsthed:

Madforbrug og -planlægning

Det er en af de helt store synder i min verden. Så køber jeg lidt her og der, og så lidt cola zero (of course) og lige et par impulskøb. Og pludselig har jeg brugt 300 kr. Men det gjorde jeg også i går og i forgårs, og pludselig løber det op. Her er nogle af de ting, der hjælper mig med madforbruget

  • Madplanlægning og indkøblister: Jeg laver hver søndag madplan for den kommende uge, handler ind og prepper mad, så det bliver så nemt som muligt. Jeg kan sagtens finde på at improvisere lidt i løbet af ugen og bytte rundt på dagene, men jeg har en overordnet plan for madlavning og indkøb.
  • Ugentlige indkøb! (Udråbstegnet er til ære for mig selv. Hold op, hvor kan den være svær for mig). Når jeg gør det godt handler jeg som sagt ind om søndagen. Så supplerer jeg med et enkelt indkøb i løbet af ugen, hvis jeg lige skal have mælk til kaffen eller købe noget, der ikke kan holde sig så længe. Og ja, så bruger jeg min fryser rigtig meget til det resterende.
  • Tilbudsjagt. Min far foreslog mig engang at gøre det til en sport at finde de billigste tilbud. I mange perioder har jeg ladet tilbudsaviserne på tilbudsugen guide ugens madplan. Det kan jeg sagtens finde glæde i at gøre stadig. Men man skal være villig til at køre rundt i forskellige butikker for at få de gode tilbud. 5 kr kan spares her og der, og det løber jo også op 🙂
  • Too Good To Go. Ingen fine fornemmelser her. App’en TooGoodToGo tillader dig at finde varer i nærheden af dig, der er ved at nærme sig udløbsdato. Nogle gange kan man seriøst gøre sig et kæmpe kup. Det er ofte grøntsager og frugt eller bagervarer, der er mange tilbud på, men ind i mellem kan du også finde kød og mejeri, takeaway og mere. Det er ret velfungerende, og jeg har været glad for nærmest alle de poser, jeg er gået hjem med.

Behovsudsættelse

Ja, den er jeg heller ikke god til, men øvelse gør mester. De ting jeg øver mig på at gøre er:

  • at skrive på Ting-Jeg-Ikke-Købte-listen. Ideen er at have en impuls, måske endda være lige ved at købe den og så stoppe sig selv og i stedet skrive på sin liste hvad man ikke købte, og hvor mange penge man “sparede” på det. Det er motiverende for mig og kan gøre mig ret stolt. Er man lidt sejere end det og trænger til noget med reel pondus, så gør man ligesom @Jeanettpaabudget på instagram. Så ser man fx en taske til 500 kr, man gerne vil have. Men man lader være med at købe den og tager så de 500 kr og smider dem over på en opsparing eller efter noget gæld. Hun fortæller mere mere om det på sin YouTube-kanal, som du kan finde her.
  • at tvinge mig selv til at udsætte impulskøbet i fx 24 timer. For mig er det ofte nok til helt at miste lysten. Nogle gør det også i længere tid, fx 3 dage eller 1 uge. Indtil videre er et døgn rigeligt, for det er ofte bare nu-og-her, jeg gerne vil købe den ting (okay, det er oftest en notesbog eller en rigtig bog). Det kræver selvdisciplin at lave den aftale med sig selv, men det er også en af de egenskaber man opøver, når man arbejder med sit forbrug. Det er ikke nødvendigvis nemt, men det kan altså lade sig gøre. Selv for mig.

Mindset

Afslutningsvis vil jeg lige skrive et par ord om mindset. Man kan lave nok så mange regler eller restriktioner eller have ambitiøse mål, men det handler langt hen af vejen mindset. Her taler jeg ikke kun om det mindset der skal til for at få en bedre økonomi. Jeg taler også om at være omsorgsfuld overfor det mindset, der i første omgang fik dig til at træffe dumme eller hurtige valg. Der er en stor øvelse for mig i at tilgive mig selv for det, jeg (endnu) ikke kan finde ud af. Mit overforbrug har handlet rigtig meget om impulser og strategier til at håndtere følelser. Det kender jeg så udmærket fra mit øvrige liv. Måden at håndtere svære ting på  gennem mine tyverne været både rusmidler, sex, spisning og ja, også forbrug. Jeg har lært, at jeg må kigge på mig selv med milde øjne og acceptere, at jeg ikke kan eller skal lave for store ændringer for hurtigt. For det medfører altid, at jeg fejler og så går i den helt modsatte grøft.

En ting jeg finder inspiration i – uden at vide særlig meget om det – er et minimalistisk mindset. Selvom sociale medier ind i mellem kan gøre det til et spørgsmål om at skille sig af med alle sine ejendele eller være en vellydende forklædning for at lave meget stramme restriktioner i sit liv, så er minimalisme sådan set noget andet.

Jeg kan godt lide tanken om at mindske sit forbrug, ikke kun økonomisk. Mit indtryk er, at det handler meget om at være til stede nu og her og skille sig af med de ting, der tynger. Ejendele, forbrug, dårlige relationer, stress, og så videre. Det er noget, jeg er rigtig nysgerrig på og forhåbentlig kan lære mere om i løbet af dette år. Det ønsker jeg for mig selv.

Og her når dette blogindlæg til vejs ende. Kan du bruge ovenstående til noget, eller har selv nogle erfaringer der godt kan tåle at blive nævnt, så skriv endelig her i kommentarfeltet eller tag mig på instagram. Dér er navnet @stiletogbudget.

Tak for at læse med og rigtig god dag i denne kolde søndag (Men her i Brønshøj sner det altså, og det er faktisk helt vidunderligt!)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *